Sunday, 24 March 2013

Contoh Kajian Tindakan Matematik


‘LIDI OH LIDI’ : SATU KAEDAH UNTUK MENINGKATKAN KEMAHIRAN MELOREK  RANTAU YANG MEMUASKAN KETAKSAMAAN

Faridah Binti Othman
Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Sik, 08200 Sik, Kedah Darul Aman

ABSTRAK

Kajian ini dijalankan untuk mencari penyelesaian kepada masalah murid yang kurang mahir melorek rantau yang memuaskan sesuatu ketaksamaan. Seramai 20 orang murid Tingkatan 5 Al Farabi, Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Sik dan seorang guru telah terlibat dalam kajian ini. Tinjauan awal telah dilaksanakan melalui penyemakan buku latihan murid, temu bual bersama murid, Ujian Topikal 1 dan ujian pra. Hasil tinjauan menunjukkan murid kurang mahir melukis garis dan melorek rantau yang memuaskan ketaksamaan. Oleh itu, perancangan tindakan difokuskan kepada kaedah untuk meningkatkan kemahiran menggunakan kaedah ‘Lidi oh Lidi’. Tiga aktiviti telah dijalankan iaitu senaman orang lidi, main-main lidi berwarna dan ujian kendiri Guna Apa Saja (GAS) bertujuan meningkatkan kemahiran melukis garis lurus dan melorek rantau yang memuaskan ketaksamaan. ‘Lidi oh Lidi’ adalah nama lain bagi ‘ line (garis), draw (lukis) dan inequalities (ketaksamaan). Kajian ini telah dapat diselesaikan dalam tempoh satu minggu.  Keputusan ujian pasca telah menunjukkan peningkatan prestasi murid berbanding ujian pra. Ini dapat dibuktikan dengan peningkatan min ujian pra iaitu 7.7 kepada 14.25  bagi ujian pasca. Hasil kajian menunjukkan kaedah ini adalah mudah serta dapat meningkatkan kemahiran melukis dan melorek rantau yang memuaskan ketaksamaan dengan cepat dan tepat.


1 comment:

  1. Cikgu, kenapa tak dapat view gambar aktiviti? Boleh minta tlg cikgu tunjukkan gambarajah supaya lebih jelas ttg aktiviti yg dijalankan, TQ!

    ReplyDelete